Obchod, nákupné centrá, hypermarkety, nájdeme tam všetko, pekne pokope, častokrát aj s možnosťou dobre sa najesť vo fastfoodoch a reštauráciách alebo sa zabaviť napr. v kinách.
Parkovisko musíme obkrúžiť aj niekoľko krát, aby sme našli voľné miesto, hlavne teraz pred Vianocami. Vo vnútri sa to už hemží nákupnou horúčkou, výklady lákajú najlepšími kúskami a veľké nápisy o zľavách a akciách pozývajú dnu.
Neodoláme, vchádzame, nakupujeme….. s každým novým kúskom si z obchodu odnesieme aj ďalšiu igelitovú tašku, potom zakotvíme vo food court-e a posilníme sa niečim rýchlym, z čoho ostane halda odpadu. Ani nevieme ako a vonku je tma, krásny deň za nami a my sme si ho „užili“ vo vyklimatizovaných priestoroch nákupného centra.
Nie je na tom nič zlé pokiaľ sa to nedeje pravidelne a príliš často. Alebo?
A práve preto vznikol svetový Deň nenakupovania. Oslavujeme ho vždy na konci novembra, tentokrát v piatok 29-teho.
Na Slovensku sa zatiaľ povedomie o tomto dni veľmi nerozšírilo a Slováci veselo nakupujú.
V Amerike je tento deň ešte väčším paradoxom, keďže práve na tento posledný novembrový piatok pripadá tzv. Black Friday, teda deň, ktorý odštartuje najväčšie víkendové výpredaje v roku.
Kým po minulé roky to u nás na Slovensku s „Black Friday“ ešte nebolo také zlé, tento rok mám pocit, že obchodníci objavili teplú vodu. Black Friday číha odvšadiaľ. Veľké nápisy v obchodoch, reklamy v telke aj na internete a plná emailová schránka – vyzerá ako čierna diera…
Takže americký čierny fenomén už roztiahol svoje chápadlá aj k nám. Ale Deň nenakupovania (Buy Nothing Day) sa do povedomia Slovákov ešte nedostal.
Prečo a ako vznikol Deň nenakupovania? A na čo je vlastne dobrý?
Deň nenakupoavnia sa prvý krát oslávil v roku 1992 v Kanade odkiaľ sa časom rozšíril do ostatných krajín. Inicioval ho istý Ted Dave, ktorý predtým pracoval v reklamnej agentúre, kde pomáhal zvyšovať predaj najrôznejších výrobkov a vymýšľal čo najrafinovanejšie spôsoby ako v ľuďoch prebudiť túžbu mať vždy viac.
Postupom času si však začal uvedomovať negatívne dôsledky rastúceho konzumu pre ľudí, ako aj pre celú planétu. Jedného dňa si povedal dosť a rozhodol sa svoju kreativitu a dlhoročnú skúsenosť s prácou v reklamnej brandži využiť trochu inak. A tak vznikol Deň nenakupovania (Buy Nothing Day).
Termín konania tohto nenákupného dňa je stanovený práve na koniec novembra, aby v čase kedy výrazne rastie spotreba pred blížiacimi sa vianočnými sviatkami prinútil ľudí k zamysleniu.
Deň Nenakupovania je jednoduchá myšlienka s hlbokým dopadom.
Vyzýva ľudí, aby aspoň jeden deň v roku nenavštívili žiaden obchod a venovali čas svojej rodine a priateľom a možno zamierili aj do prírody.
Núti nás zamyslieť sa nad začarovaným kruhom spotreby a nad jeho dopadom na životné prostredie a svet. Naša konzumná kultúra sa totiž vymkla kontrole a približne 20% svetovej populácie spotrebováva 80% prírodných zdrojov.
Niekedy sme nakupovali, to čo sme potrebovali pre život, dnes už nakupujeme z iných dôvodov ako je snaha zapôsobiť na druhých ľudí, vyplniť prázdno v živote, zabiť čas…
A nad čím konkrétne sa máme v tento Svetový Deň nenakupovania zamyslieť? Nad tým aký má náš konzum vplyv na životné prostredie, svet ale aj na naše zdravie.
Životné prostredie
Zdravie
Spoločnosť
Verím, že sa aspoň v tento deň zamyslíme nad našimi nákupnými pohnútkami a možno aj prehodnotíme niektoré naše postoje. K tomu je tu ešte jedno vtipno/pravdivé video o našej potrebe vlastniť najnovšie veci: